Dbaj o Serce

Nadwaga, otyłość, nadciśnienie tętnicze i miażdżyca oraz pośrednio również cukrzyca mogą wywołać niewydolność serca a tym samym przyczynić się do zawału. Dlatego warto wprowadzić zmiany dotyczące codziennego sposobu żywienia.

Podstawowa zasada to ograniczenie spożycia tłuszczów i cholesterolu gdyż ich nadmiar wywołuje zmiany miażdżycowe naczyń krwionośnych a tym samym może doprowadzić do rozwoju niedokrwiennej choroby serca. Dlatego należy ograniczyć produkty wysokotłuszczowe widoczne „gołym okiem” zawarte w takich produktach jak smalec, masło, tłuste wędliny, ale także tłuszczów w „ukrytej formie” między innymi w wyrobach cukierniczych czy produktach nabiałowych. Dlatego warto zastąpić plaster boczku na kanapce chudą wędliną z kurczaka czy indyka. Natomiast z grupy produktów nabiałowych sery żółte, topione i pleśniowe zastąpić serem twarogowym twarożkiem mlekiem o zawartości tłuszczu 1,5-2%, chudym jogurtem naturalne, kefirem czy maślanką. Nie warto jeść jednak produktów o zerowej zawartości tłuszczu, nie dostarczają one składników odżywczych tj. białka, wapnia czy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K). Dobrym pomysłem jest również zrezygnowanie ze smarowania pieczywa masłem na rzecz miękkich margaryn oraz stosowanie olejów roślinnych, nasion i orzechów, które są źródłem pozytywnie działających na organizm kwasów tłuszczowych. Z grupy tłuszczy roślinnych nie zaleca się jednie olejów kokosowego i palmowego. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe można dostarczyć spożywając również ryby. Warto sięgać zarówno po gatunki chude, jak i tłuste ryby morskie.

Kolejnym ważnym elementem diety jest ograniczenie soli do max 5g dziennie. Jeśli mamy do czynienia z nadciśnieniem tętniczym to dieta bogata w sód (pochodzący z soli, ale również z konserwowanej i wysoko przetworzonej żywności, i dań typu fast-food), przyczyni się do nasilenia jego objawów, a także rozwoju miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, przez co zwiększa się ryzyko zawału serca i udaru mózgu. Sól można łatwo zastąpić w diecie stosując przyprawy ziołowe takie jak bazylia, tymianek, imbir, estragon, zioła prowansalskie, pieprz ziołowy.

Nie można zapominać o codziennej porcji błonnika w diecie. Dlatego warto spożywać duże ilości świeżych warzyw i owoców (w sezonie zimowym – mrożonki), ryż brązowy, gruboziarniste kasze, pełnoziarniste pieczywo, musli, otręby, płatki owsiane i ciemne makarony. Produkty te stanowią również dobre źródło witamin i składników mineralnych. Równie ważne są nasiona strączkowe a szczególnie soja, która posiada właściwości antymiażdżycowe.

Na koniec, kiedy wiemy już, jakich produktów nie powinno zabraknąć w naszej całodziennej diecie, aby nasze serce było zdrowe, warto pamiętać o sposobie ich przygotowania. Wybierajmy, więc gotowanie na parze duszenie pieczenie folii czy grillowanie. Należy pamiętać również o aktywności fizycznej, ograniczyć spożycie alkoholu i zrezygnować z palenia a dzięki temu nasze serce długo będzie cieszyć się zdrowiem.