Rak Piersi a Dieta

W Polsce notuje się prawie 10 tys. zachorowań na raka piersi rocznie, a rak sutka to najczęstszy nowotwór złośliwy u kobiet, przy czym tylko nielicznym chorym udaje się uniknąć amputacji gruczołu piersiowego. Dlatego należy pamiętać, że każda kobieta po ukończeniu 20. roku życia do późnej starości powinna raz w miesiącu badać swoje piersi, a regularna samokontrola oraz okresowe badania profilaktyczne umożliwiają wykrycie zmian w ich najwcześniejszym stadium rozwoju.

Profilaktyka jest bardzo ważna, dlatego też nie można zapominać o diecie, która jest jednym z czynników mających wpływ na powstawanie nowotworów. Za rozwój raka piersi, który jest nowotworem hormonozależnym, odpowiedzialne są między innymi nadmiar tłuszczów w diecie i otyłość, ponieważ mięso i nasycone kwasy tłuszczowe zwiększają stężenia hormonów płciowych we krwi i moczu, co zwiększa ryzyko zachorowania na raka piersi oraz  nawrotu choroby nowotworowej. Unikaj zatem smażenia w głębokim tłuszczu i spożywania tłustych wędlin. Palenie papierosów i alkohol również negatywnie wpływają na nasz stan zdrowia. Badania wykazują, że wypijanie dwóch drinków dziennie dwukrotnie zwiększa ryzyko wystąpienia raka piersi. Zadbaj o to, aby w twojej codziennej diecie nie zabrakło takich produktów, jak kapusta, brokuły, kalafior i inne warzywa krzyżowe. Za ich dobroczynne działanie odpowiadają zawarte w nich indole, które przyspieszają dezaktywację estrogenu. W celu uzyskania najlepszego efektu należy jeść warzywa surowe lub lekko podgotowane, gdyż długie gotowanie uszkadza indole i pozbawia ich działania antyestrogenowego. Bardzo ważne są również owoce i warzywa bogate w witaminę C, które zapobiegają nie tylko powstawaniu raka piersi, ale także innych nowotworów. Zalecana dawka chroniąca przed nowotworami to 380 mg dziennie. Jest to co prawda dawka znacznie większa od podstawowej zalecanej dawki dziennej, jednak witaminy C nie można przedawkować, gdyż jej nadmiar wydalany jest z moczem, natomiast jej spożycie może zmniejszyć ryzyko raka sutka o ok. 16%. Fasola oraz soja zawierają fitoestrogeny odpowiadające za zahamowanie działania estrogenu i zapewniają zdrowie. Pamiętaj o kwasach omega-3, których źródłem są ryby morskie. Wzmacniają one układ odpornościowy, a co się z tym wiąże, hamują przerzuty raka piersi. Z kolei otręby pszenne wykazują zdolność radykalnego obniżania poziomu estrogenu, na skutek dużej zawartości włókien trudno rozpuszczalnych. Około pięciu łyżek otrąb pszennych dziennie jest w stanie zmniejszyć stężenie estrogenu o ok. 15%.

Oprócz diety ważne jest regularne uprawianie sportu, np. codzienny 30-minutowy spacer znacznie zmniejsza ryzyko rozwoju choroby nowotworowej. Może zwiększyć liczbę „antynowotworowych” komórek odpornościowych nawet trzy razy i sprzyja także zachowaniu prawidłowej wagi ciała.